Hoe help ik jou en je organisatie

Over mij

Meer weten over hoe ik je help de kracht van storytelling in te zetten voor jou en je organisatie?

Theorie en ervaringsdeskundige

De ervaring die ik inzet om storytelling in te zetten voor jouw organisatie

De afgelopen 20 jaar deed ik, door mijn passie voor storytelling, een belangrijke ontdekking: verhalen zijn dé manier waarop mensen verbinden, leren, begrijpen en veranderen. Verhalen zijn de gemeenschappelijke munteenheid van de mensheid.

Nog een ontdekking, op basis van al mijn research en ervaring: achter elk (goed) verhaal gaat hetzelfde verhaal schuil, met dezelfde 7 cruciale stappen. Met het model wat ik hiermee ontwikkelde, help ik je ontdekken hoe je een goed verhaal creëert, hoe je jouw boodschap, visie of strategie in een narratief kunt verpakken en hoe je als CEO, manager of professional jouw persoonlijke verhaal in kunt zetten in jouw werk.

iets meer over mijn verhaal

Achtergrond Herman en storytelling

Al vanaf de verhalen van de pijprokende meester Potstra op de basisschool en die van Knightrider op tv, was ik gefascineerd door de impact die verhalen op mij hadden. En dus wist ik al snel wat ik wilde worden. Kuifje. De wijde wereld in, verhalen verzamelen.

Daarom studeerde ik journalistiek en werd ik, net als Kuifje, reporter. Maar dan bij Radio 1. Ik volgde aan de Media Academie in Hilversum jarenlang trainingen op het gebied van mediaproductie, storytelling en presentatie- en interviewtechnieken.

Nu, ruim 20 jaar later, vertel ik nog steeds echte verhalen via tv-programma’s bij de publieke omroep (NPO). Deed ik dat eerder vooral als presentator, regisseur en eindredacteur, tegenwoordig stuur ik als hoofdredacteur teams en tv-productiebedrijven aan bij het maken van programma’s voor met name NPO1, zoals Meer dan Goud, het Familiediner en Waar Doen ze Het Van. Daarnaast presenteerde ik de afgelopen jaren regelmatig op mijn ‘oude nest’ NPO Radio 1 de programma’s Langs de Lijn En Omstreken en Dit Is De Dag. Heel af en toe kruip ik daar nog wel eens achter de microfoon. Ik heb in al die jaren naar schatting zo rond de 15.000 interviews gedaan. Waardoor ik ongelooflijk veel leerde over mensen en hun verhalen.

Daarnaast werk ik sinds 2004 als trainer. Ik deed een leiderschapsopleiding op Nyenrode Business Universiteit, volgde de opleiding tot consultant van Profile Dynamics en deed daarnaast opleidingen bij School voor Coaching en de TA-Academie.

De nieuwsgierigheid naar de kracht van verhalen werd eigenlijk alleen maar groter in de loop van de jaren. Al meer dan tien jaar doe ik nu research naar storytelling. Ik volgde daarvoor o.a. de opleiding Strategic Storytelling aan Columbia University (in New York). Daarnaast verdiepte ik me bij Phoenix Opleidingen in het werken met verhalen in training en coaching.

Nu begeleid ik nu CEO’s, managers en teams bij het inzetten van de kracht van verhalen en geef ik workshops en lezingen over storytelling. Want storytelling is de sleutel voor hoe wij als mensen en organisaties functioneren.

Ik werkte recent voor onder andere Funda, ben onderdeel van verschillende Executive Education-programma’s bij Nyenrode Business Universiteit, waaronder het New Board Program voor CEO’s en commissarissen. Ook werkte ik voor oa Triodos Bank en Nationale Nederlanden. Daarnaast help ik boardrooms, maar soms ook marketing- en salesteams, bij het beter verwoorden en over de bühne krijgen van hun corporate story. Mijn ruim 20 jaar ervaring als tv-maker in Hilversum is daarin een belangrijke aanvulling.

Mede dankzij alle data (zoals kijkcijfers en kwalitatieve onderzoeken), heb ik ontzettend veel geleerd over hoe je impact creëert met storytelling en wat maakt dat een verhaal van mond tot mond gaat.
crossmenu