4 redenen waarom STORYTELLING de Heilige Graal is voor succesvolle leiders, teams en organisaties

Gepubliceerd op 17 februari 2021
Afbeelding van heilige graal in de context van storytelling

Storytelling is dé sleutel voor hoe wij als mensen en organisaties functioneren. Daarmee is storytelling de Heilige Graal voor succesvolle leiders, teams en organisaties. Vier redenen waarom dat zo is.

1) Storytelling is DE manier om jouw boodschap over te brengen

Steve Jobs

Verpak je visie, idee of boodschap altijd in een verhaal. Onze hersenen zoeken bij verhalen altijd naar eigen, vergelijkbare ervaringen, waarmee we de boodschap ons letterlijk ‘eigen’ maken. Met abstracte woorden kunnen onze hersenen niks. Zodra je jouw boodschap ‘vertaalt’ naar een anekdote of verhaal, kan je publiek het letterlijk ‘voor zich zien’.

Verhalen passen bij wie wij zijn, want mensen denken nou eenmaal in narratieven, in oorzaak en gevolg, en dus niet in bulletpoints. Sinds het begin der tijden is storytelling de manier waarop we belangrijke boodschappen overdragen, van generatie op generatie. Storytelling is de manier waarop wij betekenis geven aan het leven, waarop we ons verbinden met andere mensen en met een verhaal dat groter is dan wijzelf. Zoals Yuval Noah Harare schrijft in ’21 Lessen voor de 21ste eeuw’: 

“Homo sapiens is a storytelling animal that thinks in stories rather than in numbers or graphs, and believes that the universe itself works like a story, replete with heroes and villains, conflicts and resolutions, climaxes and happy endings.”

Dus wil jij als leider mensen meekrijgen in jouw visie? Vertel een verhaal!

2) Storytelling is de motor voor verandering binnen organisaties

Barack Obama tijdens zijn campagne

Als je als leider verandering in gang wilt zetten of een nieuwe strategie of cultuurverandering wilt implementeren, is storytelling de sleutel. Verandering is in de praktijk namelijk niets anders dan het ‘herschrijven’ van een verhaal; je gaat morgen in een concreet moment iets anders doen dan vandaag, waardoor het verhaal een andere wending krijgt. 

Storytelling is HET vehikel om issues, problemen en obstakels binnen een team of organisatie aan de oppervlakte te krijgen. Want verhalen maken deze zaken tastbaar – en daarmee oplosbaar. ‘Soms kan een goed verhaal zelfs een ogenschijnlijk hopeloze situatie veranderen in een onverwachte triomf’, Aldus Peter Guber, CEO van Mandalay Entertainment.

Organisatie-verandering begint met een inspirerend verhaal. Want een van de meest cruciale rollen van storytelling vandaag de dag is het aanzetten tot verandering in leiderschap en organisatie-ontwikkeling.

3) Storytelling voegt waarde toe (aan jouw product, dienst en/of organisatie)

Euro Bankbiljetten

‘Mensen kopen geen goederen en diensten, ze kopen relaties, VERHALEN en magie’. Aldus marketinggoeroe Seth Godin. 

Een goed verhaal voegt (letterlijk en figuurlijk) waarde toe aan jouw product of dienst. Maar ook aan jouw organisatie. Een gemeenschappelijk verhaal zorgt namelijk dat mensen, dus ook je medewerkers, er iets bij voelen, zich echt onderdeel voelen van dat grotere verhaal. 

Een prachtig experiment is Significant Objects. Joshua Glenn en Rob Walker kochten voor 128 dollar aan waardeloze prullen van maximaal een paar dollar per stuk. Daarna vroegen ze een aantal schrijvers om bij elk product een (fictief) verhaal te schrijven. Daarna zetten ze dezelfde producten, maar dan met het verhaal erbij, op Ebay. Het gevolg: ze verkochten de spulletjes voor ruim 3600,- dollar! Conclusie: storytelling voegt waarde toe.

4) Storytelling verbindt mensen

Tekening van jongen die een verhaal vertelt aan kinderen

Een goede leider verbindt mensen met elkaar en met de missie/visie van een organisatie. Daarvoor is storytelling cruciaal. Want verhalen zijn de ultieme manier van verbinding en teambuilding. Verhalen raken, omdat ze het gedeelte van onze hersenen triggeren dat onze emoties aanstuurt. 

Uit een onderzoek van Uri Hasson (Princeton Neuroscience Institute) blijkt dat onze hersenen letterlijk ’synchroniseren’ met iemand die een verhaal vertelt. Waardoor we letterlijk ‘meeleven’ met het verhaal. 

Daarnaast zijn verhalen al sinds het begin van de mensheid DE manier waarop (groepen) mensen zich met elkaar verbinden, omdat verhalen ons vertellen wie wij zijn en welke normen en waarden wij delen. 

Daarom gebruiken wij bij Jawel storytelling in onze trainingen. Wij zijn specialisten in interactie en wij weten dat verhalen de ultieme vorm van interactie zijn.

Aan de slag met storytelling?

Story of story - Storytelling model - Herman Wegter

Op basis van mijn research en ervaring ontwikkelde ik een storytelling-model, ’succesvolle storytelling in 7 stappen’. Achter elk (goed) verhaal gaat hetzelfde verhaal, met dezelfde elementen schuil. Met dit model help ik je ontdekken hoe je een goed verhaal creëert, hoe je jouw boodschap, visie of strategie in een narratief kunt verpakken en hoe je als CEO, manager of professional jouw persoonlijke verhaal in kunt zetten in jouw werk.

Meer weten? Herman.wegter@jawel.nu

crossmenu