De rol van het gebouw in jouw corporate story

Gepubliceerd op 10 september 2022

Zit je toevallig op kantoor? Kijk eens goed om je heen. Welk ‘verhaal’ vertelt het gebouw?

Ben jij je ervan bewust dat het kantoorgebouw ook onderdeel is van het #narratief van je organisatie? Gisteren en vandaag gaf ik training bij twee organisaties die zich daarvan goed bewust zijn. Het gebouw van Triodos Bank heeft een ontwerp dat past bij de vormen uit de natuur, het is (uiteraard) van duurzame en hergebruikte materialen gemaakt én staat op landgoed Reehorst waar in 1971 in de witte villa het verhaal van Triodos begon met de oprichting van de Triodos Foundation.

Het gebouw van Klaverblad Verzekeringen dan. Een totaal ander pand dat net als dat van Triodos past bij het narratief van de organisatie. Een robuust, klassiek, bakstenen gebouw met een uitstraling die (onterecht) suggereert dat het gebouw er al heel lang staat. Met binnen klassieke kantoorruimtes, zonder de chique uitstraling en mensen-in-pakken die je wellicht verwacht bij een financiële dienstverlener. Logisch dus dat ze het Klaverblad-gebouw gebruiken voor de geestige commercials waarin de smoel van de organisatie (‘als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder’) wordt neergezet.

Alle elementen van een organisatie zijn een wezenlijk onderdeel van de #corporate #story. Ook het gebouw. Hoe zit dat bij jouw organisatie? Wat vertelt jullie kantoorgebouw?

crossmenu