Waarom mijn verhaal viral ging op LinkedIn

Gepubliceerd op 21 juni 2022
Storytelling viral Schiphol

De kracht van #storytelling ken ik goed, maar dit had ik toch niet aan zien komen. Toen ik een week geleden deze persoonlijke anekdote plaatste over een lange wachtrij op Schiphol en een vrolijke buschauffeur die het verschil maakte, had ik niet verwacht dat dit meer dan 2 miljoen views en tienduizenden reacties zou opleveren. Of dat het opgepikt zou worden door The Best Social Media. Nu ben ik vak-idioot genoeg om het succes van dit #verhaal toch even te willen verklaren. Sorry daarvoor. De link naar het verhaal vind je trouwens in de comments.

Wat maakt dat dit verhaal zoveel mensen bereikt? Het heeft wat mij betreft in ieder geval te maken met deze vijf storytelling-elementen:

– Het is een verhaal met een duidelijke hoofdpersoon die obstakels te overwinnen heeft.

– het verhaal heeft een duidelijke spanningsboog (gaat hij z’n vlucht halen?) en werkt toe naar een onverwachte wending (de blije buschauffeur) waardoor mensen een reden hebben om het uit te lezen.

– Het is persoonlijk en herkenbaar, waardoor je makkelijk mee kunt leven met de hoofdpersoon.

– De foto is authentiek, met een echt mens (geen model) die emotie oproept en de aandacht trekt.

– Het verhaal heeft een duidelijke ‘Moraal’; een beetje vriendelijkheid maakt een groot verschil.

Meer weten over wat een verhaal een goed verhaal maakt? Stuur me vooral een bericht.

Hier de link naar het verhaal zelf: https://www.linkedin.com/posts/herman-wegter_verhaal-storytelling-reallife-activity-6930582869127921664-JIAQ?utm_source=linkedin_share&utm_medium=ios_app

En hier de link naar het artikel van The Best Social Media: https://www.thebestsocial.media/nl/schiphol-bus-fantastisch/

#socialmedia #storytelling

crossmenu