Wat Michelangelo te maken heeft met een eikel
Het gebeurt niet vaak dat ik op de terugweg van een training aan Michelangelo denk. Nu wel.
Ik rij vanuit Arnhem richting mijn geliefde Brabant, langs groene weilanden, onder een grijs bewolkte lucht. Het zijn niet de kleuren die me aan Michelangelo doen denken en ook het typisch Hollandsche landschap met kerktorens en boerderijen heeft weinig te maken met zijn werk. Het zijn de twee storytelling sessies die ik gisteren en vandaag had, die me aan de grote kunstenaar doen denken.
Michelangelo schijnt ooit gezegd te hebben:
‘De grootste kunstenaar kan niets verzinnen dat niet vooraf al in de steen bestaat, maar als zijn hand niet met zijn geest meegaat, zal hij het nooit van ‘t ruwe marmer winnen.’
Het mooiste van deze uitspraak vind ik de overtuiging dat het kunstwerk er al is. Het hoeft alleen nog uit de steen gehouwen te worden. Dat geldt ook voor verhalen. Het verhaal is er al!
Dat bleek zowel gisteren als vandaag weer een waarheid als een koe. Het waren twee totaal verschillende storytelling sessies. De een met een detacheringsbureau uit Gouda, PMT Groep B.V. , de ander met een Marketing consultancy bureau uit Enschede, De Betekenisfabriek. Beiden op zoek naar het zo goed mogelijk vinden van hun eigen verhaal en dat van hun klanten of medewerkers.
Ook hier bleek: het verhaal is er al. Het moet alleen gevonden worden, doordat ‘de hand met de geest meegaat’. Dat betekent met een heel scherp oog en een open, analytische blik kijken naar de voorgeschiedenis, bepalende momenten en de bepalende waarden daarachter. Dat gaat over de kunst om een machtige eikenboom te zien in een nietige eikel. De kunst om met een narratieve blik om je heen te kijken en het verhaal te vinden dat er altijd al was maar je nooit echt zag. Een verhaal bijvoorbeeld over hoe vriendschap de drijvende kracht achter de organisatie blijkt. Een verhaal over hoe de angst om te falen leiders tegenhoudt om het organisatie-potentieel echt te benutten. Of het verhaal over medewerkers die juist in crisistijd ontdekken dat het voor hen ten diepste draait om het welzijn van de klant, de cliënt of de student.
Dat ik deze twee organisaties mag begeleiden bij het uit het ruwe marmer houwen van hun verhalen, maakt mijn werk fantastisch.
Ook op zoek naar een verhaal dat er al is?Stuur me gerust een berichtje.