Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken.
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Dat was de belangrijkste vraag in mijn keynote voor een grote groep mensen van verschillende NGO’s die projecten aanleveren voor fondsenwervende programma’s voor de EO op NPO 2.
Hoe boei je tv-kijkers met heftige verhalen van mensen die aan de andere kant van de wereld de wrange vluchten plukken van de klimaatverandering die wíj́ (het Westen) voor een belangrijk deel hebben veroorzaakt? Hoe creëer je met die verhalen bewustzijn én vraag je kijkers om (financieel) bij te dragen aan een oplossing?
Drie belangrijke adviezen die ik ze graag mee wilde geven:
1) Zorg voor genoeg HOOP in de verhalen. Problemen en ellende zijn belangrijk, want die geven een verhaal spanning, maar wel mits de kijker voelt dat er nog licht aan het einde van de tunnel is.
2) Vertel het ‘grote probleem’ (en de mogelijke oplossing) door de ogen van een INDIVIDU, een hoofdpersoon waar de kijker zich mee kan identificeren.
3) Vertel verhalen met zowel een ‘happy’ als een ‘open’ einde. Het geeft voldoening en positieve emotie als de hoofdpersoon een belangrijk obstakel (bv droogte) overwint, tegelijkertijd moet er genoeg urgentie openblijven wil de kijker in actie komen. Een goed einde van een fondsenwervend verhaal communiceert: deze slag is gewonnen, maar de strijd nog lang niet.
Dank aan Anne van der Veer voor de mooie foto’s, Reinier Van Den Berg voor zijn krachtige keynote vóór mij over de urgentie van klimaatverandering – en onze verantwoordelijkheid hierbij – en natuurlijk mijn oud-collega’s van de ‘omroep’ die dit event hebben georganiseerd en elke week met al hun inzet deze belangrijke verhalen zo goed mogelijk op tv vertellen, om daarmee hun bijdrage te leveren aan de strijd tegen de verwoestende gevolgen van klimaatverandering.
#storytelling
#media
#klimaatverandering
#ngo